۱۳۸۸/۰۶/۰۳

مصاحبه 4




در مجموعه تلويزيوني كلانتر نقش سهراب را، براساس زندگی خفاش شب بازي كردم

گفتگو با اردلان شجاع کاوه-منتشر شده در روزنامه خراسان
اردلان شجاع كاوه« در سال 1341 در شهر بيرجند به دنيا آمد. وي ليسانس بازيگري اش را، از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و فوق ليسانس بازيگري را از دانشگاه تربيت مدرس دريافت كرد. بازيگري را با تئاتر آغاز كرد. پس از آن نيز در سال 64 با بازي در فيلم »بايكوت« ساخته محسن مخملباف، وارد عرصه سينما شد. در كارنامه سينمايي وي، فيلم هايي چون »گذرگاه«، »هراس«، »پنجاه و سه نفر« و »آقاي رئيس جمهور« به ثبت رسيده است. وي در سال هاي اخير بيشتر در مجموعه هاي تلويزيوني به ايفاي نقش پرداخته است. در فرصتي كه دست داد به بهانه نقش آفريني شجاع كاوه در سريال هاي پرمخاطب »كلانتر« و »صاحبدلان« با وي به گفتگو نشستيم.



شما هم در عرصه بازيگري سينما و هم در تلويزيون حضور پررنگي داشته ايد. بين اين دو رسانه كدام را بيشتر ترجيح مي دهيد­
من جزو بازيگراني هستم كه كارم را از تئاتر آغاز كردم، ولي تلويزيون هم به دليل گستره مخاطبانش، برايم بسيار محترم است. از اوايل سال 70 به طور جدي در تلويزيون كار كردم. چون امنيت شغلي اش بهتر و مهم تر بود. تلويزيون به عنوان يك رسانه ملي، هميشه براي سينما يك رقيب بوده است. با رقيب هم نمي شود جنگيد، بايد با او كنار آمد و دركش كرد. تلويزيون گيرنده قدري است، كه هم اكنون محرم خانه هاي بيشتر مردم شده است.



چه شد كه به جمع بازيگران مجموعه »صاحبدلان« پيوستيد­
از آنجا كه با تهيه كننده مجموعه »صاحبدلان« دوست بودم و از طرفي مي دانستم كه سريال هاي ماه مبارك رمضان مخاطب زيادي دارند، پيشنهاد بازي در اين مجموعه را پذيرفتم. البته من دو تا سريال مناسبتي ديگر هم در ماه رمضان داشته ام. سال گذشته در »نوعروس« حضور يافتم و دو سال پيش هم در مجموعه »داستان راستان«.



برداشت خودتان از شخصيت »دكتر« در مجموعه »صاحبدلان« چيست­
افرادي هميشه در جامعه حضور دارند كه تكنوكراتند. يعني علم روز را مي دانند و ضمن تسلط بر قوانين، تبصره ها و ماده ها را هم بلدند. اين افراد واسطه هايي هستند كه براي ثروت اندوزي و كسب ثروت نامشروع، براي عده ديگري تلاش مي كنند. در »صاحبدلان«، سعي كرديم وارد زندگي خانوادگي اين افراد شويم. »دكتر« دامادي بود، كه راهكارهاي قانوني را به پدرزنش ياد مي داد. نگاه ما به اين شخصيت خيلي گذرا بود، اگرچه دلمان مي خواست بيشتر روي اين شخصيت كار مي شد. ما پاياني متفاوت براي »صاحبدلان« داشتيم، ولي زمانمان خيلي كم بود. معمولا كارهاي پيش توليد ماه رمضان خيلي سريع انجام شده و افراد زود به هم ملحق مي شوند. به اين دليل مانوري كه بازيگر مي تواند روي نقش بدهد محدودتر است. اين محدوديت نيز گاه به كار آسيب مي زند و گاه آن را پخته تر مي كند. به هر حال »صاحبدلان« جزو سريال هايي بود كه با استقبال فراوان مردم مواجه شد.



شما در سريال »كلانتر« حضور موفقي داشتيد. به نظر شما يك فيلم يا سريال پليسي ايراني بايد چه ويژگي هايي داشته باشد­
ما در فيلم هاي پليسي مان، بايد »كارآگاه خصوصي« را به مردم بشناسانيم. هنوز براي مردم ما جا نيفتاده است كه از كارآگاه خصوصي، همانند يك وكيل استفاده كنند. ما مي توانيم در فيلم هاي پليسي مان شخصيت هايي مثل »شرلوك هولمز« و »هركول پوآرو« -البته از نوع ايراني اش- را معرفي كنيم. بايد به مردم يادآوري كرد كه پليس ها پدران و پسرعموهاي ما هستند، تا وجهه مردمي آنها تقويت شود.
اين اطلاع رساني توسط فيلم هاي پليسي مي تواند مثمرثمر باشد. يعني پيش از اين كه باندهاي مافيايي را معرفي كنيم، از عملكرد مثبت »پليس« بگوييم. دوست را بهتر معرفي كنيم، بهتر از اين است كه دشمن را بد معرفي نماييم.
در فيلم هاي پليسي جدا از آرتيست بازي، تيراندازي، صحنه هاي اكشن و اتفاقات عجيب و غريب بايد وجهه مردمي پليس را بيشتر نمايش دهيم.
البته اين گونه فيلم ها، بايد جنبه عبرت آموزي هم داشته باشند. »قانون ارسطويي درام«، بر اين اساس شكل مي گيرد كه شما را تا حدي به واقعه نزديك مي كند، تا با او همدل و همفكر شده و بگويي كه: »خوش به حال من كه دچار اين حادثه نشدم« تزكيه ارسطويي در نمايش بر اين اساس شكل مي گيرد.



درباره شخصيت »سهراب« در مجموعه »كلانتر« بگوييد. چگونه خودتان را به اين نقش نزديك كرديد­
- من بازي در نقش »سهراب« را، براساس گفتگوهاي يك كارشناس با »خفاش شب« و ديده ها و شنيده هاي خودم از يك كلاهبردار معروف تنظيم كردم. آن فردي كه من ديدم، صاحب اين ذكاوت هوشي سهراب بود كه بتواند ساليان سال با سركيسه كردن مردم، از آنها ارتزاق كند و هيچ كس هم از او شكايتي نداشته باشد.
هدف ما در سريال »كلانتر« اين بود كه بر كانون خانواده به عنوان پايگاهي اجتماعي، تاكيد كنيم. يعني بگوييم »اي شخصيت هاي بد و فلسفي! خانواده هايتان را دوست داشته باشيد.«



در ميان كارهايتان كدام يك را بيشتر مي پسنديد­
در بين كارهاي جديدم مجموعه »كلانتر« را خيلي دوست دارم. همچنين تله تئاتر »تله موش«، كه در آن همبازي زنده ياد جميله شيخي« بودم. اين اثر در جشنواره سوم توليدات سيما براساس آراي برگزيده مردمي شد. نظر مردم براي من خيلي مهم است وقتي مردم به من لطف مي كنند با خودم مي گويم: »خدا را شكر كه زنده ام تا كار كنم.«
سه شنبه شانزدهم آبان 1385

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر